
Gauri bor i Pen i Raigad-distriktet. Hun er et av våre tidligere fadderbarn, og arbeider i dag som engelsklærer.
Gauri valgte å utdanne seg til lærer fordi hun mener utdanning er det viktigste prioriteringen i det indiske samfunnet i dag. I tillegg synes hun at læreryrket er både givende og morsomt.
Speak Well Academy, hvor Gauri arbeider, tilbyr engelskundervisning til barn som har Marati som morsmål. Det meste av høyere utdanning i India foregår på engelsk, så gode engelskkunnskaper er et krav for å komme inn. Ved å forbedre engelskkunnskapen sin, forbedrer elevene ved akademiet sine muligheter til å komme inn på videre studier, og å få en god jobb.
Gauri sier at den mest utfordrende delen ved lærerjobben er å få barna til å forstå engelsk, og ikke bare gjenta ord på måfå. Mange av elevene sliter med det engelske språket. – Det beste med jobben er de gangene jeg ser at barna har forstått, på for eksempel skriftlige prøver og i samtaler, sier Gauri.
Gauri har diplom fra videregående. Med en Bachelorgrad vil hun ha bedre muligheter til å få en god lærerjobb. Ved siden av jobben studerer hun derfor på universitetet.
Søsteren, som også er lærer, hjelper henne. Arbeidserfaringen hun får ved Speak Well Insitute vil hjelpe henne i jobbsøking senere. Hun ønsker å jobbe på en statlig skole, fordi lønningene der er bedre enn i privat sektor.
– Om fem år håper jeg at jeg er ferdig utdannet, med en universitetetsgrad. Det er veldig viktig slik at jeg kan få mer erfaring som lærer, sier Gauri. Hun ønsker dessuten å jobbe på en skole for jenter. Det er en hjertesak for henne å gi jenter kunnskap og muligheten til en god utdanning. For fattige familier i India er det vanlig at kun ett av barna får gå på skole, og det er vanligvis guttene som får denne æren. Dette er en av grunnene til at de fleste fadderbarna som får støtte gjennom Indias Barn og CFI er jenter.